sesja zdjęciowa Kotlina Kłodzka

Sesja zabytkowymi obiektywami

Sesja zdjęciowa zabytkowymi obiektywami to doskonały sposób na stworzenie artystycznych portretów z ciekawymi efektami.

Wyjątkowy klimat na zdjęciach Wiktorii

Sesja zdjęciowa zabytkowymi obiektywami to pomysł, który realizuję dość rzadko. W większości przypadków klientom zależy na zdjęciach najwyższej jakości. Ponadto obiektywy vintage nie mają auto focusa, co praktycznie wyklucza je z pracy komercyjnej.
Typ sesji
Sesja portretowa
Gdzie?
Bystrzyca Kłodzka
Kiedy?
Czerwiec 2023
Optyka
Kilka zabytkowych szkieł 🙂

Sesja zabytkowymi obiektywami - a po co to komu?

Zabytkowe obiektywy mają w sobie coś magicznego – każdy z nich opowiada swoją własną historię, nie tylko przez swoje unikatowe cechy optyczne, ale także przez swoją konstrukcję i sposób, w jaki wpływają na końcowy obraz. W przeciwieństwie do nowoczesnych, cyfrowo zoptymalizowanych obiektywów, te historyczne szkła oferują miękkie rysowanie, które nadaje zdjęciom nostalgiczny i romantyczny charakter. Ich unikalne właściwości pozwalają na uzyskanie niezwykłych efektów, takich jak ciekawe rozmycia tła (bokeh), które są trudne do odtworzenia za pomocą współczesnej technologii.

Sesja zabytkowymi obiektywami

Sesja zabytkowymi obiektywami wykonana została w lesie w okolicach Bystrzycy Kłodzkiej. Urocza, choć poważna Wiktoria w obiektywie Carl Zeiss Vario-Sonnar 80-200mm f/4 T* C/Y

Letni las, dziewczęce piękno i zabytkowa optyka

Nie mnie oceniać własną sesję zdjęciową, lecz by była ona kompletna musiałem dopasować trzy elementy. Optyka, lokalizacja, modelka. To musi ze sobą dobrze grać. Nie mówię, że inne miejsce i inny model to zły pomysł. Po prostu moja wizja na ten projekt była właśnie taka.

Sesja zabytkowymi obiektywami - główne założenia

  • Tło jest kluczowe. Jako fotograf krajobrazu przywiązuję ogromną wagę do tła, gdy fotografuję ludzi. Dlatego też musiało to być urokliwe miejsce.
  • Bokeh, bokeh, bokeh! Co powinna zawierać udana sesja zabytkowymi obiektywami? Wspaniałe rozmycia tła! Tym samym skupiłem się na tym, by ustawiać Wiktorię w miejscach, gdzie doświadczymy niezwykłych rozmyć tła.
  • Wiktoria - delikatne dziewczęce piękno i głębokie spojrzenie. Obiektywy zabytkowe to soczewki miękko rysujące. Z tego względu zależało mi na kimś z odpowiednimi rysami twarzy. Nie mogła to być jednak osoba ze zbyt beztroskim wyrazem twarzy. Jak połączyć urok młodego dziewczęcia z dojrzałym spojrzeniem? Nie jest łatwo. Na szczęście mam takiego kumpla jak Wiktoria 🙂
  • Praca na pełnej przysłonie. Każde zdjęcie wykonałem na maksymalnym otworze przysłony. To dlatego, by mieć maksymalnie rozmyte tło. Poza tym to właśnie na "pełnej dziurze" szkła te mają najwięcej charakterystycznych dla siebie cech. Po domknięciu przysłony różnice się zacierają.

Carl Zeiss Jedna DDR Triotar 4/135

Ten obiektyw długo leżał w mojej szufladzie... Kupiłem go ze względu na bokeh, kilka razy użyłem, schowałem i zapomniałem. Jednak czy może być lepsza okazja do odkopania go niż sesja zabytkowymi obiektywami?

Tym szkłem wykonałem głównie zbliżenia na twarz Wiktorii. Rzecz jasna, polowaliśmy również na "światełka" w tle. Zdjęcia wywołałem zarówno w kolorze (trochę stylizując je na analog) oraz w czerni i bieli.

sesje zdjęciowe zabytkowymi obiektywami

Ten obiektyw słynie z tzw. bubble bokeh. Nie jest jednak szczyt możliwości, lecz dla mnie i mojej modelki wygląda to zjawiskowo

Konica Hexanon AR 50mm F/1.4

W ostatnich latach ceny zabytkowych obiektywów mocno szybują w górę. Jednak w przypadku marki Konica wzrost cen jest nieco bardziej rozsądny. Wciąż można za stosunkowo nieduże pieniądze kupić ciekawy instrument. Takim z całą pewnością jest pięćdziesiątka o świetle 1.4.

Obiektywu tego użyłem wraz z Sony A7RIII w trybie przycięcia. W efekcie miałem ekwiwalent 75mm, co pozwoliło mi potraktować tę soczewkę jako obiektyw portretowy. Sesja zabytkowymi obiektywami ma swoje prawa. Ostrość zdecydowanie schodzi na drugi plan, ustępując pola ciekawym efektom. Z całą pewnością takim jest bardzo miękki rysunek tego szła oraz ciekawy efekt bokeh.

sesja zabytkowym obiektywem

Sesja zabytkowym obiektywem często obfituje w ciekawe efekty. Takim bez wątpienia jest to rozmycie tła. To, co obiektyw narysował jako kółka to w rzeczywistości liście drzew, które podświetliło ostre słońce.

Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 2.4/35

Kocham markę ZEISS. Zarówno nowoczesne konstrukcje - Batis czy Loxia, jak i te pochodzące z czasów NRD. Flektogona używałem głównie do fotografii kwiatów. Ma bardzo małą odległość ogniskowania co umożliwia dobre zbliżenia. Tym razem postanowiłem sfotografować kwiat... młodzieży. Obiektyw ten ma również ciekawą zdolność. Potrafi stworzyć gwiazdki słoneczne. Nie jest to ten sam poziom co ZEISS Loxia 2/50, lecz również jest mocno satysfakcjonująco.

portret gwiazdka słoneczna

Nie, to nie jest Photoshop! Wystarczy mocno domknąć przysłonę i odpowiednio się ustawić

Sesja zabytkowymi obiektywami - galeria

sesja nastolatki w lesie

Konica Hexanon AR 50mm F/1.4

sesja zdjęciowa Bokeh

Carl Zeiss Jedna DDR Triotar 4/135

Leica Elmarit-R 180mm F/2.8

sesje zdjęciowe zabytkowe obiektywy

Carl Zeiss Jedna DDR Triotar 4/135

sesja zdjęciowa zabytkowymi obiektywami

Konica Hexanon AR 50mm F/1.4

Warto eksperymentować!

Fotografia to dziedzina, która uwielbia eksperymenty i łamanie zasad. Sesja zabytkowymi obiektywami przy użyciu nowoczesnego aparatu wiąże się z jednym i z drugim. Cyfrowa perfekcja i możliwość obróbki wraz z fascynującymi niedoskonałościami zabytkowej optyki. Dla mnie połączenie to jest niesamowite. W pracy komercyjnej jednak często liczy się bezkompromisowa jakość zdjęć. Z tego względu sesja zabytkowymi obiektywami to "luksus", który mogę sobie pozwolić jedynie w projektach artystycznych.

2024 © KadremPisane.pl
MocneStrony.pro - Aleks Jovicić
cross